تحلیل نگره های جغرافی دانان ایرانی در شکل گیری علم جغرافیا در تمدن اسلامی از آغاز تا قرن نهم هجری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده فرشاد کرم زاده
- استاد راهنما اصغر منتظرالقایم سید اصغر محمودآبادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
تحلیل نگره های جغرافی دانان ایرانی در شکل گیری علم جغرافیا در تمدن اسلامی از آغاز تا قرن نهم هجری تاریخ دفاع 10/12/89 این پژوهش به بررسی تحلیل نگره های جغرافی دانان ایرانی در شکل گیری علم جغرافیا، در تمدن اسلامی از آغاز تا قرن نهم هجری خواهد پرداخت. در این پژوهش مسائل عمده ای هم چون: بررسی زمینه های علم جغرافیا در تمدن اسلامی، وضعیت علم جغرافیا در ایران باستان و مولفه های آن و تحلیل مولفات جغرافی دانان ایرانی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با ظهور دین اسلام مفاهیم کهن جغرافیایی ایرانی مانند هفت اقلیم و تصور وجود دو دریا، با بخشی از آیات قرآن و مسائلی هم چون: حج سالانه، توسعه سیاسی حکومت اسلامی، بازرگانی، فتوح و مسائل خراج، گسترش نظام پستی و یکپارچگی حکومت اسلامی، باعث توجه مسلمانان و خصوصاً ایرانیان به علم جغرافیا شد. دانش جغرافیایی ایرانیان قبل از اسلام عامل اصلی توسعه دانش جغرافیا در بین مسلمانان است که وجود رساله جغرافیایی شهرستان های ایران که در دوره ساسانی به رشته تحریر درآمده است می تواند دلیل بر این امر باشد. تأثیر ایرانیان در علم جغرافیا از همان ابتدا ورود اعراب به ایران مشخص است که اعراب از طریق ایرانیان با بسیاری از پدیده های جغرافیایی در حین فتح شهرها آشنا گردیدند. با شروع نهضت علمی و گسترش علم در قرن دوم و سوم هجری، علم جغرافیا نیز مورد توجه قرار گرفت، که ایرانیان و مشخصاً خوارزمی دانشمند بزرگ ایرانی از پیشگامان این علم بود. به موازات آن و توسعه راه ها نوعی کتب به عنوان «مسالک و ممالک» به رشته ی تحریر درآمد که کتاب ابن خرداذبه اولین کتاب در این زمینه است. در این علم نیز شاهد شکل گیری مکاتب جغرافیایی هستیم که ایرانیان از بنیان گذاران آن ها به حساب می آیند. ایرانیان در نقشه کشی اسلامی نیز از پیشگامان به شمار می آیند. در این پژوهش اهداف عمده ای پیگیری می شود که عبارتند از: علل توجه جغرافی دانان ایرانی به علم جغرافیا از آغاز تا قرن نهم هجری، بررسی نقش ایرانیان در گسترش علم جغرافیا در تمدن اسلام و ابداعات علمی ایرانیان که در علم جغرافیا در تمدن اسلامی داشته اند. روش کار در این پژوهش، به شکل توصیفی ـ تحلیلی، با استفاده از گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و با تکیه بر منابع اصلی می باشد.
منابع مشابه
جریانشناسی نظریه عشق الهی در متون عرفانی فارسی(از آغاز تا قرن نهم هجری)
نظریة عشق الهی در عرفان ایرانی-اسلامی، تحول و تطوری خاص را پشت سر گذاشته و پس از تشکیلشدن در بستر جریانهایی خاص، تکامل یافته است. جوانب این نظریه در موضوعاتی مانند انواع و مراتب عشق، جواز یا عدم جواز انتساب آن به حضرت حق، رابطة عشق حقیقی با معشوق مجازی و رابطة عشق با هستیشناسی عرفانی، به اشکال مختلف و گاه متناقض در متون عرفانی مطرح شده است. مسئلة این پژوهش که به روش تحلیلی-توصیفی صورت گرفته...
متن کاملبهداشت در ایران از آغاز تا پایان قرن سوم هجری
برای پی بردن به سیر پیشرفت بهداشت در ایران ذیلا بمطالعه چگونگی این رشته از علوم د رچهار دوره مشخص می پردازیم الف- بهداشت از دوران آریائیها تا هخامنشیان ب- بهداشت در دوران ساسانیان ج- بهداشت درقرون اولیه هجری
متن کاملآموزه بدا از عصر حضور تا قرن نهم هجری
برآیند آیات و روایات متعدد در موضوع بدا، امکان تغییر در اراده خداوند قبل از تحقق بیرونی اشیاء و وجود اراده های بی نهایت و آزاد در مورد یک شیء است.اندیشه متکلمان عصر حضور برگرفته از آیات و روایات بوده و دیدگاه آنان در باب بدا همان دیدگاه آیات و روایات است. به دلیل مبتنی بودن این اندیشه بر برخی از مبانی در باب علم و اراده و از میان رفتن این مبانی در عصر غیبت، دیدگاه متکلمان پس از عصر حضور در باب ...
متن کاملبازتاب مقامات حضرت مریم (س) در متون عرفانی از قرن چهارم تا قرن نهم هجری
آیاتی که در قرآن کریم دربارة مقام و منزلت حضرت مریم (س) نازل شده است، در ادبیات عرفانی بازتاب گستردهای یافته است. از دیدگاه عرفا، شفقّت بر خلق از جمله ویژگیهای برجستة اولیا است و آرزوی مرگ کردن حضرت مریم (س) نه به دلیل ترس از ملامت خلق، بلکه به سبب شفقّت او بر آدمیان بود تا به سبب نسبت دادن اتّهامات ناروا به آن حضرت، گرفتار عقوبت نشوند. حضرت مریم (س) به سبب مخالفت با هوای نفس و صبر در برابر سختی...
متن کاملبررسی ادوار نهضت علمی تمدن اسلام در عصر عباسیان از آغاز تا نیمه اول قرن چهارم هجری
پیشرفت علمی تمدن اسلامی اگر چه به عقیدۀ بسیاری از محققان مخالف با آن، از تمدنهای پیشین (ایران، روم، مصر و...) نشأت گرفته، ولی باید پیشرفتهای علمی جهان را مرهون عالمان و اندیشمندان این تمدن بزرگ دانست. با بوجود آمدن این نهضت علمی در عصر عباسی، خدماتی در عرصه علم و دانش و همچنین اختراعات و اکتشافات به مردم جهان تقدیم شد. در این خصوص نیاز بود که با این نوع دانش افزایی تمدن اسلامی در عصر عباسی بی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023